Vellinga: 3 Generaties relatiemanagement
fotografie ©
Hélène Wiesenhaan

Vellinga: 3 Generaties relatiemanagement

Kiek Berger
Kiek Berger

26

Sep

22

999

min. leestijd
Vellinga hypotheken en verzekeringen hanteert al drie generaties lang dezelfde formule, die van relaties bouwen. Waar 76 jaar geleden ‘opa’ Vellinga zich opwierp als pionier op het gebied van begrafenisverzekeringen, hanteert kleinzoon Roeland nog altijd hetzelfde dna als bedrijfsstrategie, die van het bouwen van langdurige en vertrouwde relaties.

Geen grote stappen snel thuis

Roeland vertelt vol gepaste trots over het ontstaan van het bedrijf: ‘Vlak na de oorlog begon mijn opa als tussenpersoon voor verzekeringsmaatschappijen. Het hele fenomeen verzekeringen stond nog aardig in de kinderschoenen en al snel kreeg mijn opa de volmacht om zelf polissen op te stellen en premies te innen. Waar veel tussenpersonen inspeelden op het angstgevoel van potentiële klanten, richtte mijn opa zich juist op basis van vertrouwen. Zoals het bedrijf door de jaren heen is voortgezet door de volgende generaties, hebben we ook derde generatie families die tot onze relatiesbehoren. Dat kan alleen als je al die jaren achter je dienstverlening staat en eerlijk adviseert. Het is dan ook niet vreemd dat we bij onze meeste relaties, of het nu om particulieren gaat of om bedrijven, een compleet pakket aan verzekeringen hebben afgesloten, vaak in combinatie met een hypotheek. Je kunt je dan goed verdiepen in specifieke situaties, waarin je alle achtergronden kent en het karakter van degene die je adviseert. Dat is het maatwerk waar uiteindelijk iedereen het meest bij gebaat is.’ 

Dat is het maatwerk waar uiteindelijk iedereen het meest bij gebaat is.

Natuurlijke ontwikkeling

Vellinga is door de jaren heen uitgegroeid van een familienaam tot een merknaam en dat is in feite als een natuurlijk proces gegaan. Het gezicht van Roeland gaat stralen als hij vertelt over de ontwikkeling van het bedrijf: ‘Mijn vader moest op zijn 18e in dienst, zoals dat in die tijd nog verplicht was. Na zijn diensttijd had hij niet echt een concreet plan voor zijn toekomst en mijn opa gaf hem de ruimte om een inspecteursopleiding te volgen om hem daarna in het diepe te gooien in de buitendienst. Er was een sterk vertrouwen tussen vader en zoon en zo kon mijn vader een vliegende start maken en begon hij het snel erg leuk te vinden. Infeite is het bij de overdracht van het bedrijf van mijn vader op mij niet heel veel anders gegaan. Ik heb een studie gedaan gericht op de financiële wereld en richtte me meer op vermogensbeheer. Na mijn studie had ik ook niet echt een concreet plan en ik kon bij mijn vader even ‘meelopen’. Dat is niet te vergelijken met een stage, want ik mocht natuurlijk met alles mee kijken. Juist de diversiteit en complexiteit van de producten, de marktontwikkelingen en de ruimte die we nemen om met onze klanten duurzame relaties op te bouwen sprak mij erg aan. Ik heb er echt mijn draai in gevonden. Al in 2009 hebben we afspraken gemaakt voor de toekomst van Vellinga, we hebben van 2010 tot en met 2013 naast elkaar gestaan en vanaf 2014 run ik het bedrijf. Mijn vrouw is er drie jaar geleden ook bijgekomen en kijken we vol vertrouwen de toekomst in.’

Grotere focus op hypotheken

De kracht van een bedrijf zit hem vaak niet in wie het sterkste is, maar wie zich het beste kan aanpassen aan de veranderende wereld. Waar Vellinga zich in het verleden nog veel richtte op pensioenen en zich als een klassiek assurantiekantoor afficheerde, ligt het accent nu meer hypotheken en het leveren van advies. Roeland heeft die verandering in een stroomversnelling gebracht: ‘Uiteindelijk moet je als bedrijf natuurlijk ook gewoon geld verdienen, maar gelukkig is door de gewijzigde wetgeving de wereld van de verzekeringen sterk veranderd. In plaats van percentages over een afgesloten premie wordt nu op basis van advies gehonoreerd. Bij het afsluiten van hypotheken kunnen we echt een verschil maken en dat is vaak ook weer de basis voor het verder ontwikkelen van de klantrelatie. Juist daarin weten wij ons sinds oudsher te onderscheiden, ook omdat dat op basis van eerlijkheid en transparantheid gebeurd en een mooie basis legt voor een langdurige samenwerking. Wij merken dan ook dat de meeste nieuwe relaties ontstaan uit ons eigen netwerk, via mond tot mond reclame. Dat maakt niet alleen dat het bedrijf een erg solide basis heeft, het maakt ons werk ook gewoon veel leuker. Ik ben er dan ook erg trots op dat ik nu aan het roer sta van zo’n mooi merk en daar ben ik mijn opa en mijn vader erg dankbaar voor. En wie weet onze zoon in de toekomst ook weer, maar daar sturen we niet op aan. Het gaat er om dat je uiteindelijk iets gaat doen waar je je goed bij voelt en gelukkig van wordt, zois het altijd gegaan in onze familie.’

No items found.
Vellinga hypotheken & verzekeringen
Kleverlaan 192
Haarlem
http://www.vellinga-advies.nl
Dit artikel is te lezen in
18
Vorig artikel
volgend artikel

VRIENDEN VAN LEVEN! MAGAZINE

Sterrenheuvel
WordPress naar Webflow
Pronto
supercharge.studio
Bistrobar Indonesia
Avila Reizen